BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, May 21, 2013

kalau jadi pasti anak mithali

ahad 19 mei 13
agaknya aku menjadi pemandu hebat hari ini, kebiasaan 2 jam boleh sampai, kini aku lebih berhati-hati
untuk sampai destinasi. 3 jam okey.
kota kinabalu - kota merudu.
dalam perjalanan cerita mak ayah tak putus-putus ,
tiba-tiba mak tanya hari ni brapa hari bulan?
aku jawap 19.
mak sambung lagi genap hari perkhawinan dengan ayah kau 40 tahun.
ayah just senyum je. slumber la katakan.
aku pula rasa beruntung kerna selama 25tahun aku hidup baru hari ni aku dapat tahu tarikh hari pernikahan mak dan ayah . kalau aku tanya soalan "bila mak khawin?" rasa pelik bukan? , pasti ahli falsafah pun pelik, soalan dalam kategori apa pula ni.?
alhamdulillah aku tahu secara automatik.
hari ni ada misi penting, ayah tinggal kat kebun aku dan mak pula pergi ke kampung seberang ntah apa nama kampung tu.
naik bukit sikit punya tinggi sampai aku bedal 4wheel tu gear 1, perghh teriak jugak enjin, naik bukan nmpk jalan tapi nampak awan, haha dapat imegine cmna tinggi bukit dia?
sampai satu rumah kampung singgah kejap, cerita punya cerita mak punya sedara la pula, sedara jauh la.
pot pet
pot pet
aku sedikit sahaja dapat mengerti
almaklum cerita dalam bahasa ibunda "dusun"
tiba - tiba mak cik tu tanya berapa dah umur kau nak,? sekolah lagi?
aku cakap 25 dah tak sekolah lagi, bantu mak ja. dia senyum ja.
sambung cerita lagi dengan mak.
aku dapat tangkap 1 ayat, kasi "jodoh" la anak kita.
puihh,, nak tersembur air yg aku telan tadi, aku senyum lalu keluar rumah, terus duduk di ruang tamu luar.
dalam hati mampos aku kali ni. mampos...
mak dengan selambanya cakap "bah boleh seja, jangan hantaran tinggi-tinggi".
laju je aku signal ajak mak bawa balik.
dalam keta aku diam sahaja malas nak kata banyak nanti menjadi pula..
kereta meluncur laju kali ni.. ungkapan "jodoh" diri mulut mak cik tu masih terngiang-ngiang di telingga..
aku tekan punat play untuk memainkan lagu yuna dari cd yang pernah dihadiahkan oleh seseorang.

isi tersirat dan tersurat banyak, tapi.....
arhhh... malas ar nak cerita.
tidak cepat, tidak lambat. takdir itu rahsia, jodoh itu rahsia , dan yang pasti mati itu jugak rahsia Allah .





0 comments: