BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, February 16, 2015

kini terhurai

saat aku memandu laju
kearah kota merudu yang pada mulanya kami
bertolak dari kota kinabalu,
agak jauh perjalanan dengan ayah hari ini.
hampir 2jam stengah aku menyusur jalan
hanya singgah sebentar ke stesen minyak
untuk menambah bahan bakar agar
sampai ke tempat yang dituju.
entah macamana
terlintas difikiran aku untuk bertanyakan kisah
lalu hidup ayah ku,
sekali petik ja..
ayah dah huraikan sebanyak mungkin,
aku jadi lebih semangat untuk bertanya itu ini.
hampir kesemua dihuraikan
saat berhijrah dari
taiping-johor-singgapore hingga lah ke sabah
rasa sungguh beruntung mendengar kisah ayah
cita2nya ingin menjadi askar
entah berapa kali temuduga ada saja halangan
hinggakan menunngu giliran
akhirnya berpatah balik, akibat menolak kata pesan atuk
yang tidak membenarkannya untuk menjadi askar
untuk menentang komunis saat itu
pengalaman demi pengalaman ia ceritakan
dari menorah getah
mencuci pagar
dan hampir menjadi pelakon tambahan untuk filem
santapan terakhir raja bersiung sebagai pemegang tiang pancang (lupa nama)
dan akhirnya gelarannya hingga kini menjadi ustaz..

-belum habis aku karang
aku ada recording curi hehe nanti aku dengar balik aku akan tuliskan sepenuhnya
ayah inspirasi terawal aku, klau ada rezeki aku buat buku,intro depan pasti aku ceritakan sedikit hal ini. insyAllah.

internet pinjam dari UTC kota kinabalu, belum mampu beli laptop baru :(


0 comments: